Gravel groep van Shimano

Shimano GRX brengt werelds eerste specifieke gravel/adventure componentenreeks.

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX: ’s werelds eerste speciale serie van gravel/adventure-componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. De nieuwe gravel/adventure-groepen zijn ontstaan na een uitgebreid, onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces. De wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus zijn in de componentenreeksen samengebracht.

De componenten

GRX omvat drie cranksetopties – 1×11, 2×11 of 2×10 versnellingen – plus vóór- en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line-remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties.

De componenten zijn gebaseerd op Shimano’s toonaangevende aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike, om de kenmerkende schakelprecisie en stabiliteit te leveren waar Shimano bekend om staat. GRX is een soepele en stille aandrijflijn die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

GRX omvat RX800-, RX600- of RX400-serie’s componenten met 1×11-, 2×11- en 2×10-aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties, zodat fietsers hun rijstijlen op wisselende ondergronden aan kunnen passen en verder kunnen gaan dan hun gebruikelijke grenzen om een breed scala aan terreinen te verkennen.

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano-productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent dat u alles kunt creëren, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

De ontwikkeling van deze serie heeft het ontwikkelingsteam van Shimano ver buiten de traditionele grenzen gebracht met een platform dat zich, zowel nu als in de toekomst, op de behoeften van de rijders richt. Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, SHIMANO GRX biedt opties variërend van op gravel afgestelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennen integratie tot aan gravel-specifieke GRX-wielen met bredere velgprofielen.

GRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad een 17-tanden verspringing, die met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding heeft, is de beste set, die Shimano ooit heeft ontwikkeld. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen.

GRX crankgewichten: 1×11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2×11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram

Voor meer info, bekijk de Shimano website